klik2

Popular Posts

Tweet-tweet

Followers

Arkib

Chit Chat

Hujan dan Ubi Kayu.

Salam...

Hujan. Laporan kaji cuaca pun lapor hujan di kebanyakkan negeri. Kalau kat rumah Mak dengan Abah aku tiap-tiap hari tengok ramalan cuaca kat TV. Dah jadi rutin bagi mereka. Itulah sumber untuk kami mencari rezeki. Kalau hujan, alamatnya memang tak ke kebun getah la jawabnya.

Okeh.. bukan itu yang mahu diceritakan sebenarnya. Hujan tak hujan, mereka tetap ada kerja yang boleh dilakukan. Bersyukur kepada Allah Yang Maha Pemurah. Hujan-hujan ni kalau ada ubi, pergh... Best!. Ubi kayu rebus. 

Memang peberet la ubi kayu ni musim-musim hujan macam ni. Tak kira pagi, petang siang, malam, pekena teh 'O' panas pulak tuh. Memang superb habis beb.

Ubi kayu ni jugak jadi makanan orang-orang tua masa zaman penjajahan Jepun dulu. Ubi kayulah makanan untuk mengalas perut lapar dalam menghadapi ancaman daripada tentera Jepun waktu tu. Begitu berharga ubi kayu pada waktu itu ibarat beras yang paling mahal pada hari ini.

Musim tengkujuh ni boleh dah nak gi gali ubi kayu neh.. Takut dimakan Cik B pulak nanti. Musuh ketat ubi kayu.

4 Responses to Hujan dan Ubi Kayu.

  1. ain dzaya says:

    merveles lah! hujan dan ubi kayu cicah gula......

  2. alhamdulillah,...hujan turun petang semalam...

  3. makan ubi bnyk nnti kentut kuat..hahha

  4. akk pun peminat ubi kayu rebus ni, kalo ujan2 mesti ingat kampung

Link Xchange

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...