klik2

Popular Posts

Tweet-tweet

Followers

Arkib

Chit Chat

Kem Motivasi Menjana Cita 2011

Salam semua...

Lama dah tak menulis.. Nak kata sibuk tu tak lah sangat. Cuma dalam dua tiga hari ni je. Ada kem motivasi yang   dianjurkan oleh kolej aku.. Jadi fasilitator kononnya... Tapi tak lah jadi fasi sepenuhnya.. Tugas aku tangkap-tangkap gambar dan pasangkan benda alah sound system..

Ada best dan tak bestnya.. Bestnya tak kena bercakap banyak.. Tak bestnya bila tiba part nak habis program.. memang sah-sah dah budak-budak tu tak kenal.. Mungkin siap cop tukang ambik gambar je kot.. haha.. Tak kisahlah, asalnya pengisian dan apa yang nak disampaikan tu dapat diterapkan dan diamalkan oleh mereka-mereka ni..

Hah! Lupa nak bagi tahu.. Yang kita orang panggil adalah adik-adik dari Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Tanjong, Melaka. Seramai lebih kurang 70 orang bakal-bakal calon STPM 2011 menyertai kem ni.. Huh! Penat! Perkara biasa dalam kem.. Kem mana yang tak penat!...

Penat masa nak jalani je.. Lepas dah balik rumah, sekolah, masing-masing pasti bercerita pahit manis semasa kem.. Aku gerentinye.. haha

Apapun.. Selamat menduduki peperiksaan minggu hadapan.. (kalaulah ada diorang terbaca).. Good Luck in the real exam. STPM 2011. Kami menanti disini jika anda berhasrat mahu kesini. Buat yang terbaik untuk diri sendiri, keluarga, dan guru-guru.. Anda mampu jika anda mahu..



Jangan anda anggap bahawa STPM ini sebagai pilihan yang kedua kerana gagal memasuki matrikulasi, gagal dalam memohon program diploma di univeristi atau politeknik. Anggap ini adalah peluang kedua untuk anda memperbaiki dan mempertingkatkan kemampuan serta kemahuan untuk mencari dan menuntut ilmu.

Aku dan kawan-kawan kat sini jugak pernah lalui STPM ni.. Banyak suka duka kat sekolah.. Pernah dulu aku rasa macam dah tak ada harapan dah.. Dunia aku gelap masa terima keputusan SPM dulu.. Ada antara kawan aku yang ambik SPM sama dengan aku dapat matrik, ada yang dapat diploma kat universiti dan politeknik.. aku je yang tak dapat ke mana-mana selain ke tingkatan 6. Satu-satunya perkataan TAHNIAH daripada sistem tu yang aku dapat. Yang lain semuanya DUKACITA dimaklumkan......

SPM dulu aku ambik aliran sains.. Punyalah bangga dalam sekolah aku tu hanya ada satu kelas je aliran sains. Masa tu tak tau apa.. Tingakatan 4 cikgu aku cakap tahun bulan madu.. Memang SAH! Bulan madu... Akibatnya naik tingakatn 5 mula terkejar-kejar sampai dah putus harapan.

Bukan nak salahkan kawan, tapi diri sendiri yang ikut kawan tu yang menyebabkan hasil yang aku tuai SPM tak menjadi.. Memang teruk.. Aku menangis depan mak aku.. Mak aku suruh cuba masuk tingkatan 6 walaupun tawaran yang aku dapat tingkatan 6 aliran Sastera. Terima kasih jugak kepada mak kepada seorang member aku yang banyak bagi nasihat kepada aku dan anaknya.

Aku ingat lagi kata-katanya. "Pergi semua tempat pun belajar benda baru, U dengan tiket SPM hanya DIPLOMA, STPM dapat Ijazah. Mana lagi baik.. Usaha dulu, jangan ikut orang.."

Maka mendaftarlah aku ke tingkatan 6 pada tahun 2008.. dan akhirnya berkat doa ibu bapa dan guru-guru yang telah banyak berkorban, aku bersyukur jugaklah menerima tawaran melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya pada 28 Jun 2009. Nak tau perasaan aku masa dapat tawaran ni, tunggu update berikutnya... Tapi tak tau la bila ada masa terluang neh...

Jadi kesimpulannya, kita tak tahu apa rezeki kita pada masa depan.. Mungkin baik dan mungkin juga tidak.. Tapi kita diminta supaya usaha dan terus berusaha disamping diiringi oleh doa dan tawakal kepadanya. Doa tanpa usaha tiada gunanya. Paling penting hormatilah kedua ibu bapa, guru dan rakan seperjuangan. Jangan lalai, dan teruskan istiqamah untuk terus fokus apa yang kita impikan.

Do not think it is hard, if you never try to do it. Force your self to aim what do you want!!!

Good Luck!!!

Semoga berjaya buat semua adik-adik Program Persediaan Universiti
SMK Seri Tanjong Melaka.


Abang dan rakan-rakan mendoakan kejayaan adik-adik semua.


3 Responses to Kem Motivasi Menjana Cita 2011

  1. akak pun same adik2! ingat, percaya pada diri. yakinlah setiap yang berlaku ada hikmahnya dan teruskan melangkah. biar rebah, langkah tetap langkah..

  2. kne b'usaha pnjat tangga 2..sebab kejayaan b'ada kt puncak..btl k idak aq ckp neh..hehe

  3. tini ; yeah.. betul tu..
    Buklat: btul, tgi ke rendah tangga tu tetap kena panjat gak.. kalau tak kita takkan kemana... x tau apa ada sebalik tangga tuh.. hehe

Link Xchange

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...