klik2

Popular Posts

Tweet-tweet

Followers

Arkib

Chit Chat

Dikir Barat

Salam semua..

Kali ni aku nak cerita pasal muzik yang paling popular di negeri kelahiran aku. Mana lagi kalau bukan Negeri Kelantan Darul Naim kan. Asal usul dikir barat ni mengikut teorinya dikatakan berasal dari Pattani Thailand. Namun ada juga yang berpendapat dikir barat ni di asaskan oleh seorang anak tempatan yang bernama Tuan Haji Mat Salleh bin Haji Ahmad atau lebih dikenali sebagai Mat Salleh Tape (Mat Leh Tape). Gelaran Tape adalah sempena nama kampung yang didudukinya. Berkemungkinan dikir barat ni di asaskan di kampung tersebut. Terdapat juga teori yang mengatakan bahawa dikir barat ni berasal dari Bangkat iaitu sebuah tempat di negeri India. Di Bangkat, dikir ni dipersembahkan untuk memuja dewa-dewa Hindu. Dari India, dikir ni di bawa ke Siam dan dikembangkan di Kelantan.

Sejauh mana kebenarannya, setakat ini dan setahu aku (kalau silap sila maklum erk) tak ada lagi orang yang buat kajian terperinci dan memberikan fakta yang tepat tentang sejarah dan asal usul dikir barat ni. Walau bagaimanapun, di Kelantan dikir barat ni dipersembahkan pada malam hari untuk menghilangkan bosan dan penat bekerja di siang hari. Lagu-lagunya berunsur nasihat dan bercerita tentang sesuatu perkara. Terdapat juga lagu-lagu yang berunsur luahan perasaan si penulis lagu atau penyanyi itu sendiri.

Dikir ini boleh dipersembahkan secara Jogho (Juara) iaitu penyanyi akan menyanyi mengikut lirik yang telah digubah dan awok-awok akan mengikuti seni katanya selepas Jogho. Selain itu, dikir barat ni juga dpersembahkan secara karut atau dikir karut. Dikir karut ni bukannya mengarut atau merapu tak tentu hala. Sebenarnya karut ni adalah merupakan nyanyian penyanyi atau pendikir secara spontan. Apa yang terlintas di fikiran pendikir, akan diluahkan dalam dikir karut ni.

Tak kira peringkat usia.

Persembahan atau pertandingan.

Ha.. satu lagi, kalau diperhatikan, lirik dikir jogho dan dikir karut ni, ada rima-rima tertentu yang mesti dipatuhi. Macam pantun. Bukan main bedal tulis lirik je. hehe.. Kandungan mestilah mengikut jenis tema yang ingin dipersembahkan. Kini, dikir barat telah dikomersilkan. Perkembangan yang bagus apabila dah jadi satu industri macam industri nyanyia. Dari Semenanjung Malaysia sehingga ke Singapura, ada la persembahan dikir barat ni. Al-maklumlah, anak Kelantan ramai yang jadi perantau.hehe.

Oklah. Dah banyak membebel neh. hehe.. apa kata dengar lagu ni.


Lagu ni pasal keperihatinan menjaga spesis terancam tupai.

Ado sekor…anok tupai… 
Atas jula mokte… 
kudung ekor..perut lapar… 
jale cari make….(2x) 
(2x) 

kejadie Tuhe..dipanggil namo tupai.. 
asalnyo dale hute… 
sejenis mamalia… 
(2x) 

kalu pasal jakit kot dehe… 
diolah yang paling panda… 
jatuh jaghe-jaghe 
kerano dio tok sobar…


panda-panda tupai melopat 
jatuh tanoh jugok… 
nok wi kabar..oghe jahat… 
jange terlajak manggak… 

ooo…oghe zaman dulu… 
pakat hambat tupai… 
bimbang ko woh kayu … 
takut tok de besar… 
(2X) 

nyo durian duku… 
kalu de nyo kerit tupai… 
pendek tahun tuh…nyo durian tok de nok jual…. 

ooo…sekat bedil ado… 
tupai habih mati…. 
hok ni lah sayo raso… 
kito sgt rugi… 
(2x) 

kito manusia…tinggi mano pon kito ngaji… 
nok wak tupai sekor tentu skali nyo tok jadi 

oooo…raso siye sunggoh…. 
tgk sekor anok tupai.. 
krano terlajok kuruh… 
sapa tokleh niti pagar… 
(2x) 

bulu-bulu pon habis luruh… 
air mato bera-bera… 
maghi dale baruh bokali keno racun bakar..

Lagu ni merupakan luahan hati dan perasaan yang diluahkan melalui dikir barat.


Lagu ni pulak mengisahkan bagaimana kehidupan seorang penoreh getah dalam mencari rezeki sehari-hari.

Translation dalam bahasa Melayu standart, akan menyusul selepas ini. hehe.
Salam Pantai Timur.

One Response to Dikir Barat

  1. teringat pertandingan dikir barat kat Labuan dulu. skola aku ramai cikgu Kelantan. sek men sume bersaing nak menang dikir barat. adek2 skola rendah dok menari boria. best!

Link Xchange

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...